ÚS DE LES TECNOLOGIES A LA NOSTRA ESCOLA

Diferents pedagogs i psicòlegs recomanen restringir l'ús de les tecnologies en infants de 0 a 2 o 3 anys. Per una altra banda, hi ha un debat obert sobre les hores de connexió dels nens i les nenes i de com podem gestionar-ho. Si pensem en el cervell d'un nen o una nena sabem que fins als 3 anys es desenvolupen, entre altres coses, les funcions motores, adquireixen autonomia. El cervell ens fa éssers amb mobilitat (pensem que la meitat, aproximadament, dels 100.000 milions de cèl·lules que té el cervell adult, les dediquem a elaborar la informació i coordinar els moviments). Per aquesta raó és recomanable que els nens i les nenes fins als 3 anys interactuïn amb l'entorn, juguin, descobreixin. Això no impedeix que puguin interactuar puntualment amb la tecnologia, però mai sols i de cap manera perquè estiguin callats o tranquils. Si fem això, en realitat, estem potenciant possibles problemes de concentració i no aprenen a frustrar-se (imprescindible per créixer sa) com ara quan aprenen a comportar-se en un restaurant o a dinar amb autonomia. A partir d'aquesta edat i fins als 10 anys aproximadament, adquirim el domini del llenguatge i això ens ajuda a entendre el nostre entorn. Durant aquesta etapa la tecnologia pot ser una eina útil en els aprenentatges diaris de l'alumne. També en aquesta etapa és molt important dormir bé. A partir del 10 fins als 20 anys es torna a accelerar en neurodesenvolupament i són anys on s'esculpeix la personalitat i s'elaboren les bases de la seva identitat.
La connexió entre les neurones és fonamental per la seva pròpia subsistència. Encara que les neurones per si mateixes són fascinants, elles soles no poden fer res, necessiten col·laborar amb altres neurones per fer les seves funcions.
Nosaltres, introduïm puntualment l'ús dels iPad's fins a 9-10 anys i després, a partir dels 10-11 anys, introduïm l'ús de l'ordinador a l'aula. Pensem que gràcies a la tecnologia donem resposta a una realitat en la qual han nascut els nostres alumnes, l'era tecnològica. Utilitzem les eines que els són habituals, però des del vessant educatiu. Ells i elles han d'aprendre a programar, a entendre la tecnologia i a dominar-la. No ha de ser el centre de les seves vides, però sí que ha de ser l'eina que els proporciona informació, immediatesa i un món de possibilitats creatives. Des de l'assignatura de Programació i Robòtica aprenen a programar i construir robots, experimenten i descobreixen. Des de l'assignatura de Narrativa Audiovisual (a partir dels 11-12 anys) creen els seus propis curtmetratges, elaboren els seus guions, els storyboards... Els nostres alumnes interactuen amb la tecnologia, també, amb l'ús de l'ordinador per completar alguna assignatura tenint accés a llibres digitals, però mai no deixem de banda l'ús del llibre de text, el bolígraf i la llibreta. Donem, en realitat, resposta educativa a la seva realitat tecnològica i els assegurem una formació seriosa, útil i de qualitat del món tecnològic. Alguns científics afirmen que el cervell genera noves neurones tota la vida, per tant, tota la vida s'aprèn. La plasticitat cerebral (capacitat del sistema nerviós per canviar la seva estructura i el seu funcionament) es produeix al llarg de la vida, això ens fa pensar que sempre podem millorar, que les coses es poden canviar i que tots tenim un paper fonamental en el creixement i desenvolupament de les nenes i dels nens.





Comentaris

Entrades populars